Szomszédháború

Amikor a probléma házhoz jön

Hétköznapi szituációk 1.: A lépcsőházban

2016. május 21. 06:00 - Admin Kapitány

A mai bejegyzéssel egy új sorozatot indítok, Hétköznapi Szomszédháborús Szituációk (H.SZ.SZ.) néven. Az egyes szituációk általános jellemzői a szomszédi konfliktus fokozatától függően, valamint ezek megfelelő alkalmazása kerül ismertetésre a sorozat egyes részeiben. Első körben a lépcsőházban előforduló szituációkat szomszédi konfliktusforrásokat, és ezek következtében létrejövő szituációkat részletezem.

Ha problémás szomszédja van, jelentse itt a Szomszédháború blognak!

A helyszín jellemzői

A legtöbb lépcsőházra jellemző, hogy egy zárt légteret képez, amit közösen kénytelenek használni az épületben lakók. A lépcsőházban szinte minden közös tulajdon, kivétel ez alól a lakók saját tulajdona. A lépcsőház használatával kapcsolatban elvileg mindenkire ugyanolyan kötelességek és szabályok vonatkoznak. A legtöbb lépcsőházban megtalálhatóak az úgynevezett közös használatú helyiségek, mint pl a babakocsi tárolók.

Konfliktusforrások

macskas_3.jpgA legtöbb konfliktus a lépcsőház legalapvetőbb tulajdonságaiból ered, konkrétan a közös légtérrel, a közös tulajdonnal kapcsolatosan, valamint a rendeltetésszerű használat jelentésének lakónként eltérő értelmezéséből eredően. Nem utolsó konfliktusforrás az sem, hogy a rossz szomszédi viszonyban élő lakók, gyakran kénytelenek egymás társaságát testközelben élvezni. Valaki a lépcsőházban dohányzik, a többi szívja, rossz esetben sokan még a saját lakásukban is más füstjét szagolják. Valaki a lépcsőházban tárol valamit, ami biztosan zavarni fog legalább egy valakit. Mindig lesz olyan, aki úgy tekint a közös tárolóhelyiségekre, hogy aki kapja marja alapon, minél hamarabb minél többet lefoglal a tárolókapacitásból, és azt onnantól a sajátjának tekinti.

Mivel a lépcsőházban szinte minden közös tulajdon ami eleve a lépcsőházhoz tartozik, így pl a konnektorok is, hát persze, hogy mindig lesz valaki, aki sokkal gyakrabban veszi igénybe a közös használatú áramforrást, mint mások. Nincs olyan lépcsőház, ahol valamelyik lakásban ne lenne legalább egy macska, vagy kutya, vagy valami. Az egyik kiszökik, a másik büdös, megint másik ugat és pisivel végigcsöpögteti minden nap a lépcsőket. Igazi atomtöltet szomszédharcászati szempontból egy háziállat ilyen közösségben. :)

Több korábbi bejegyzésben ismertetésre került, hogy a szomszédi konfliktusok kiváltó okai legtöbbször az irigységre vezethetőek vissza, meglátásom szerint ez alól a lépcsőház kivétel. Mégpedig azért, mert az itt kialakult szituációk és konfliktushelyzetek kiváltó okai, nagyon sokszor valóban megalapozottak. Tényleg áll a szomszéd által kipöfékelt dohányfüst a lépcsőházban, tényleg végigpisili a kutya emeleteken keresztül a lépcsőket, tényleg elfoglalja a fél tárolót valamelyik szomszéd ezer éves felesleges kacatja stb. Sarkalatos pont a lépcsőház takarítása. Legtöbb épületben ezt a lakóknak saját maguknak kell beosztani, aminek az eredménye a piszkos lépcsőház. Kivételt azok az épületek jelentenek, ahol van 1-2 olyan lakó, aki jóval többet vállal magára önszorgalomból, ebben a tekintetben, vagy egy közösen alkalmazott takarító.

A helyszín szomszédharcászati alkalmassága

Tökéletes! Soha sehol nem találunk alkalmasabb helyszínt és szituációkat arra, ha borsot szeretnénk törni egy rossz szomszédunk orra alá. Ugyanígy, kevés hely létezik, ahol ennyire ki lennénk szolgáltatva egy támadóbb szellemű rossz szomszédnak. Sok konfliktusra okot adható helyzet és helyszín, és még több indok, lényegében ez a lépcsőház.

Kommunikáció

Szavakkal sokszor sokkal nagyobb károkat lehet okozni, mint tettekkel. Ez különösen igaz, a rossz szomszédi viszonyokra. Sőt, nagyon gyakori az a szituáció is, amikor a korábbi történések következtében, épp a kommunikáció hiánya lesz hatásos fegyverünk, vagy amikor még köszönő viszonyban sem állunk. Aki már alkalmazta ezt a technikát az tudhatja, hogy mivel egy közös használatú és viszonylag szűk térről, a lépcsőházról van szó, nagy a találkozás esélye. Napi szinten úgy elmenni egymással szemben pl egy lépcsőfordulóban, hogy nem köszönünk a másiknak, ez hosszabb távon egy nagyon hatásos stratégiai fegyvert jelent, olyan ellenfél szomszéddal szemben, aki valami miatt elvárja, hogy előre köszönjünk neki. Ezek az elvárások legtöbbször a régebbi lakóknál figyelhető meg, akik a régebbi lakóknak szerintük kijáró előjogokat feltételeznek saját maguknak. Az ilyeneknél üt igazán nagyot a kommunikáció teljes megvonása!

Személyes példám, hogy miután évekig előre köszöntem valamelyik szomszédomnak, a válasz csak egy mormogás volt, de az jól látszott, hogy nehezére esik köszönni. Ezt megunva eldöntöttem, hogy többet nem köszönök neki, ere természetesen azonnal tudott megfelelő módon és hangerővel reagálni. :) Mint a legtöbb szomszédharcászati stratégia esetében, a lépcsőházi kommunikációnál is nagyon fontos a stabilitás, az erő mutatása, az amit kapok azt adok elv betartása, vagyis az egyensúlyra törekvés. Támadási felületet nem szabad hagynunk azzal, hogy provokáció esetén gyengeséget, kompromisszum készséget, engedékenységet mutatunk. Egyértelműen meg kell határoznunk a kereteket, különben elveszünk. Először csak valami tényleg valósnak tűnő indokkal fognak megállítani és zargatni, később ha hagyjuk, akkor pedig szinte mindenért, ha olyan a szomszédunk.

Fordított felállásban viszont muszáj, hogy valahogyan érvényesítsük az érdekeinket, ezért bátran kezdeményezzünk ha valóban okunk van rá. (Pl ha alattunk bottal verik a radiátorcsövet, akkor ne tegyünk úgy, mintha ezt nem érzékelnénk, mert ezzel csak tovább bátorítjuk az illetőt).

Az alábbiakban felsorolok pár gyakori lépcsőházzal kapcsolatos szituációt, és azok helyes megoldását.

1. Dohányfüst a lépcsőházban. Megoldások: szóbeli megkeresés, jobb belátásra bírás, fokozott szellőztetés biztosítása, jelezni a problémát a közös képviselőnek, más lakókkal összefogva nyomásgyakorlás, végső megoldásként hasonló kellemetlenséget okozó ellenintézkedések.

2. Lépcsőházat összevizelő kutya. Megoldások: szóbeli megkeresés, megpróbálni megértetni, hogy a kutyát gyakrabban kell levinni sétáltatni, jelezni a problémát a közös képviselőnek, más lakókkal összefogva nyomásgyakorlás, végső megoldás nincs törvényes keretek között olyan szomszéd esetében, aki nem érzékeli problémának, hanem természetesnek veszi, ha a kutya végigcsepegteti emeleteken keresztül a lépcsőt.

3. Nem akar köszönni a szomszéd. Megoldás: Teljes kommunikáció megvonás. Az eredmény 100%-ban garantált!

4. Közös tárolóhelyiség aránytalan használata. Megoldás: Szóbeli megkeresés és jobb belátásra bírás, lakógyűlésen intézkedés megszavaztatása, végső megoldásként lomtalanítás.

5. Közös költség vagy egyéb a többi lakót is érintő közműszámla nemfizetése. Tipikus ilyen a központi fűtés. Gyakorlati tapasztalat, hogy aki nem fizet az nem véletlenül nem fizet. Vagy mert tényleg fizetésképtelen, vagy mert szándékosan nem fizet, és a többi lakóra hárítja a költségeit. Megoldás lehet a szóbeli megkeresés és jobb belátásra bírás a többi lakóval összefogva, de amennyiben technikailag kivitelezhető, ki kell iktatni az érintett lakást a közös hálózatból. 

Amennyiben Ön is érintett, kérem írja meg történetét, vagy jelentse itt a Szomszédháború blognak!

Elolvastam, de mi ez a blog?  Olvasói levelek itt!   Még több elmélet itt!

Amennyiben tetszett a bejegyzés, kérem ossza meg ismerőseivel is!

2 komment
Címkék: elmélet

A bejegyzés trackback címe:

http://szomszedhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr118668240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kisa · http://zsakfalu.blog.hu/ 2016.05.21. 07:03:10

Nos, nekünk a felső szomszéddal volt hosszan elhúzódó, máig megoldatlan háborúnk, aminek nem is tudjuk az okát. A lényeg, hogy egy igen csúnya verbális összeütközést követően nem fogadta a köszönésünket. Mi viszont udvarias emberek vagyunk, hát továbbra is köszöntünk, mígnem egy reggel beszállván a liftbe kedvesen jó reggelt kívántunk, mire a banya válasza: "Provokálunk? Provokálunk?"
Na, azóta rácsapjuk a liftajtót, és megvárjuk, míg leér...

toportyánféreg 2016.05.22. 22:35:18

köszönés nem fogadására, egy elmormogott "süket vagy baz+?" is segít néha