Szomszédháború

Amikor a probléma házhoz jön

60. Olvasói levél: Konfliktuskezelés

2018. január 27. 07:00 - Captain Admin

Egy korábbi bejegyzéshez írt hozzászólásában írta le egy olvasó, hogy náluk miként sikerült megoldani a szomszédi konfliktust, normalizálni a helyzetet a szomszédi vitájukban. Tanulságos.

 

Eléggé hasonlít a helyzetünk, a mi problémánk máig nem rendeződött az alsó szomszéddal. Igazából nem kommunikálunk, ez nekem éppen elég jó helyzet. Én magam empatikus embernek tartom, a problémákat próbálom megbeszélni. Nekem is nagyon nehéz volt megérteni, hogy ez olyan szintű érdekellentét, amit nem fogok megoldani. A helyzet nálunk talán annyival jobb, hogy az alsó szomszéd nem "unatkozó nyugdíjas", hanem még aktív. (Itt semmit nem mondanék a nyugdíjasok ellen, volt, hogy sokkal normálisabb nyugdíjas szomszédom volt, mint az egyetemista "hisztis" srác a másik szomszédban). A dolog itt egyszerűen attól függ, hogy a szomszéd mennyire megszállott vagy hülye.

 

Nálunk már vagy tíz éve tart (jelenlegi otthonunkba költözésünkkor voltak jelek). Külön megkérdezte, hogy ugye nincs faklumpánk vagy magassarkú cipőnk, mert őt zavarja, ha valaki abban járkál a lakásban. Utána folyamatosan jöttek a különböző problémák, miért esik le a virágszirom hozzá az erkélyről, miért csorog le a locsolóvíz, miért hangos a légkondi, miért csöpög le a légkondi, miért van a gyereknek csúszdája a kertben, miért visonganak a gyerekek a szülinapi zsúron a kertben stb.staircase-1154807_1280.jpgA probléma akkor lett, amikor a gyerekem sokat futkosott a lakásban. A sok alatt legfeljebb napi 30-40 ide-oda futkosást kell érteni, mondjuk 4-5 órára elosztva. Igen, idegesítő, de messze nem kibírhatatlan. Kezdetben elkezdtem kooperatívan. A parketta és a burkolat nagyon hangos, lenn hallja. Letettünk szőnyeget, 3 db-ot. Nem baj, nem érdekli, ő akkor is hallja. Miért akarom tönkretenni az életét? Mondom én nem akarom, de gyerek: rohangál, leejti a játékait, húzogatja a bútorokat stb. Az őt nem érdekli, nem tud élni a zajoktól. 

 

Ezt játszottuk hónapokon át. Feljön, csönget, nyavajog, tanácsol: vidd le a gyereket a játszótérre stb. Mindezt télen, esőben.

Kb. másfél éve jött el a töréspont.

Nagyon nyugodt vagyok, de már nem bírtam, az állandó terrorizálása miatt bevágtam az ajtót. Aztán jött fel még, akkor röviden beszélgettünk, már sokkal ingerültebben elmondtam neki, hogy nem tudok többet tenni, ezzel kell élnie. Ezt nem fogadta el, újra jött mindig, állandóan csöngetett. Közöltem vele, hogy takarodjon, mert kikötöm a csengőt. Utána még egyszer feljött a rokona, rá is rácsaptam az ajtót, ezután ordítozott és ütötte az ajtót. Mondtam neki, üsse csak, biztonsági ajtó. Át kellett menni full bunkóba, hogy felfogja, hogy nem ér el semmit.

 

Ezt követően próbálkozott egy több menetes, kiadós e-mailes zaklatással. Ebben már tudatosan fogalmaztam meg, hogy mit reagálok: ha tovább zaklat, felveszem telefonnal és beperelem. (Akkor is, ha egy ilyen pernek kevés értelme van). Ha gondolja pereljen be, mert zajos a gyerek, állok elébe. Persze nem perelt be. Még volt egy e-mailes hisztije, amire nem reagáltam, azóta semmi. 

 

A gyerek azóta kevesebbet rohangál, az utóbbi két hónapban viszont volt két olyan, hogy kinyitotta az ablakot és üvöltözni kezdett. Ez az ő dolga, nem engem néznek őrültnek. Ilyenkor mondjuk - reflexként- már néha én is bedühödök, ekkor egy kicsit ugrálok a 100 kilómmal, hogy meghallja milyen az igazi igénybevétel.

 

Nálunk tehát a kommunikáció megtörése és a teljes elutasítás hozott könnyebbséget. Persze az idióta alsó szomszéd nem állt le, ezt követően a másik szomszédot kezdte el folyamatosan baszogatni nyáron, hogy hangos a légkondija... Ez mindenesetre nem baj, legalább mindenki látja és tudja, hogy hülye.

Amennyiben Ön is érintett, kérem írja meg történetét, a Szomszédháború blognak!

Elolvastam, de mi ez a blog?   Még több levél itt!   Elméleti bejegyzések itt!

Amennyiben tetszett a bejegyzés, kérem ossza meg ismerőseivel is!

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szomszedhaboru.blog.hu/api/trackback/id/tr7413427641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Captain Admin · http://szomszedhaboru.blog.hu 2018.01.27. 08:57:54

Nagyon élethű a sztori, magam sem kezeltem volna másként. ;)

datam 2018.01.27. 15:48:04

Mondjuk abban igaza van, hogy ne hozzá csorogjon már a te locsolóvized, meg kondenzvized. Én sem lennék boldog tőle. A rohangálás meg a többi sem normális, de az még beleférne.

Szaktanár 2018.01.27. 15:55:31

hű baszki, te az a ritka idegesítő fajta lehetsz akit én 1 hónapig sem bírnék ki. nem sokszor rohangál a gyerek, csak napi 30-40 alkalommal? meg még dafke te is ugrálsz kicsit a 100 kilóddal, meg húzogatjátok a bútort? haver, ha az én szomszédom lennél, már bennégtetek volna a lakásban. pedig én is toleráns vagyok, és hiszek a problémakezelésben, de te erre nagy ívben szarsz.

Captain Admin · http://szomszedhaboru.blog.hu 2018.01.27. 16:06:00

Ahogy elnézem -talán- a blog életében először lesz a bűnös a szavazáson a levélíró. Ezt is megéltük... :)

Jottó 2018.01.27. 16:12:04

ja hogy örülnie kéne a hülye alattad lakónak hogy a tőled csöpögő/leeső szarokat nézegetheti az ablakpárkányán..javaslok egy egyszerű érzékenyítő tréninget, kérd meg a feletted lakót hogy mindenféle szarokkal dobálja tele a párkányodat, lehetőleg akkor amikor nyitva van az ablakod..akkor majd talán megérted h miről van szó

Bambano 2018.01.27. 16:35:28

a kondenzvized nem csoroghat le, van rá jogszabály.

a 30-40 rohangálásra, amit elosztottál 4-5 órára, a következő a helyzet:
nekem elég sok az éjszakai műszak. gyakran reggel 5-6 között fekszem le. a fölöttem lakó gyereke szintén elmebeteg. két eset van:
- ha a gyereke rohan kettőt, majd szünetel egy órát, akkor a rohanásra felébredek, elalszom, 50 perc múlva megint, és ez ismétlődik ciklusban.
- ha viszont a kölke egyben lerohanná a napi adagját, akkor egyszer ébrednék fel rá, majd visszaaludnék és tudnék pihenni.

szerinted az első verzió jobb, ami erősen hajaz a kgb meg a cia kínvallatási módszereire, vagy a második?

értem én, hogy minden hatástól nem lehet megkímélni a lakótársakat, de legalább próbáld meg helyesen értelmezni a történteket.

élhetetlen 2018.01.27. 16:42:48

@Admin Kapitány: „magam sem kezeltem volna másként”. Pedig ezt még lehetne. A gyereknevelés nem egyhetes program, hosszabb távra már érdemes beruházni egy keveset. Kezdve a filctől, van egy csomó hangfogó anyag, amit le lehet tenni a padlóra, aztán jöhet a szőnyeg, ha tetszik, a gyerek nem fázik fel, akkor sem, ha zokniban rohangászik, és azt valószínű, hogy nem hallja az alatta lakó. A gyerek a tied, neked kell gondoskodni arról, hogy a legkevésbé zavarja a környezetedet. Az is csak odafigyelés, hogy hova teszem a teraszon a növényt, hogy az alján kicsöpögő víz ne az alattam éppen nézelődő lakó fején landoljon orvul. „miért csöpög le a légkondi”. Tudod, egy vödör alá, és naponta kiöntöd, nem levezeted az alattad levő falára. Ez meg külön jó: „Én magam empatikus embernek tartom, a problémákat próbálom megbeszélni.”, ami kb. azt jelenti a leírtak szerint, hogy közli a másik emberrel, hogy viselje el a bunkóságait, és ha az visszabeszél, akkor rávágja az ajtót. Én is voltam már „bűnös”. Vagy tíz év után derült ki, hogy, ha elhúzom a konyhaasztaltól a kövön a fal lábú széket, az alattam lakó hallja a csikorgást. Csak annyi volt, hogy szólhattál volna előbb is, másnap filcet ragasztottam a szék lábára. Mondjuk ez az empatikus viselkedés. Ez a jaj, de bunkó az alattam lakó, hogy rosszul viseli, hogy bunkó vagyok, ez azért ciki.

nyerafidesz 2018.01.27. 16:46:41

Jellemző, hogy akadnak itt olyanok, akik szerint a levélíró a hunyó. Megsúgom, hogy ha valóban így zajlottak le az események, úgy tényleg elég toleráns volt a felső szomszéd. Adott egy alaphelyzet. Úgy hívják, hogy "társasházban élés". Ennek összes létező és a jövőben lehetséges kockázatával. Egyik ezek közül a "meggyőződéses hülye" szomszéd. Megoldás nincs. Néha adódik ilyen az életben.
Persze ha van egy jó kis bérgyilkos ismerősünk, úgy más. Ezt viccnek szántam.

élhetetlen 2018.01.27. 17:34:10

@nyerafidesz: Csak kérdezem. Szerinted mit tolerált a felső szomszéd? Hogy a saját gyereke rohangászik olyan talajon, ami levezeti a hangot, hogy a légkondi vizét levezette az alatta lakóhoz, hogy nem oldja meg, hogy a lecsöpögő, (már a földön átment, sáros) locsoló víz ne az alatta levőnél landoljon? Ezt mind a felső lakó tolerálta? És még azt is ő tolerálja, hogy besegítendő a gyereknek, ő is ugrál a száz kilójával? Még azt sem tolerálja, ha az alatta lakó szól, hogy ez őt zavarja. Miről beszélsz? Vagy mit szedsz?
Egyébként „társasházban élésnek” nem azt nevezik, ha egy elszabadult barom, akár a gyerekével, akár a kutyájával olyan életvitelt folytat, ami valakit zavar, teszi mindezt úgy, hogy meg is oldhatná a saját maga által generált problémát, de esze ágában sincs, mert csak ő, meg az ő gyereke az fontos, a többi ember nem számít.

Captain Admin · http://szomszedhaboru.blog.hu 2018.01.27. 17:46:51

@élhetetlen: Eddig sem voltam vitát levezető szerepben, szóval nincs változás. A posztban szerepelő kommentelő pedig teljesen korrekt volt. A leírás alapján egyáltalán nem élnek úgy, hogy az egy társasházban elfogadhatatlan lenne. A gyerekek zajjal járnak, kivéve ha le vannak szíjazva. Nem lehet egy üres lakást alapul venni egy gyerekes család lakásához képest.

Hasonlítsd össze az előző levélben leírtakkal! Van egy szemernyi különbség első olvasatra is, nem?

szomszedhaboru.blog.hu/2018/01/13/59_olvasoi_level_bolond_csalad_folottunk

Az alsó szomszédja unalmában vagy hobbiból kötözködik, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy amikor már tudatosult benne, hogy nem vezet semmilyen eredményre az amibe belekezdett, másik szomszédot talált meg a problémáival. Ez mindig így megy. Egy társasházban ilyen szempontból nem lehet az elvárás, hogy tegyenek úgy a lakók, mint ha senki nem élne rajtunk kívül az épületben. A probléma és a konfliktusok forrása mindig abból ered, hogy szinte mindenkinek máshol van az a határ, ami egy tevékenységgel kapcsolatban még normálisnak mondható egy lakóközösségben.

szomszedhaboru.blog.hu/2015/10/07/a_vetkes_megallapitasanak_modszertana

a ribancok is kidobják a csikket 2018.01.27. 17:56:15

@élhetetlen: Nem tudom mit vártál a csókától, a nick-je mindent elárul (nyerafidesz). Szerintem éppen ő a felső szomszéd, de legalábbis valamelyik klónja. A tipikus nekem mindent szabad és bármit megtehetek jellegű prosztó.

Szaktanár 2018.01.27. 17:58:44

@Admin Kapitány: a gyerek nem csak akkor marad csendben, ha le van szíjazva, hanem akkor is, ha rászólsz. ehhez persze kell akarat meg fogékonyság ama csodálatos technika iránt amelyet a szakirodalom a "nevelés" szakszóval illet. tudom, kiveszőben lévő felfogás, meg is látszik a mai korcs, énközpontú társadalmon; mindenkinek csak a saját kényelme számít, és eszébe sem jut, h miért nem frankó a 100 kilójával ugrálni, direkt az alsó szomszéd bosszantására, és persze h várhatnánk el, h a gyerek ilyen minta után tudjon viselkedni. az a nagy igazság, h a kedves posztoló egy ordas nagy paraszt és őszintén remélem h mielőbb belefut egy kevésbé toleráns lakóba aki megérteti vele azt, amit szép szóval nem lehetett.

Captain Admin · http://szomszedhaboru.blog.hu 2018.01.27. 18:04:48

@Szaktanár: Lehet nem egy bejegyzést olvasunk, de hol olvasod azt, hogy szándékosan ugrálnak a padlón?

A gyereknevelés pedig nem arról szól, hogy egy gyerek nem csinálhat semmit ami egy kicsi zajjal is járhat.
Egy gyerek zajjal jár ugyanúgy mint bármelyik másik szomszéd, aki pl lehúzza a wc-jét.

Aki pedig mégis szigorúan veszi és mindenért fegyelmezi a gyerekét, az leginkább a gyerekkel babrál ki, ráadásul a problémát sem oldja meg.

szomszedhaboru.blog.hu/2015/08/26/5_olvasoi_level_kisgyerekre_hivatkozo_kotozkodo_also_szomszed

a ribancok is kidobják a csikket 2018.01.27. 18:06:41

A másik nagy probléma a lakóházakban (tévesen, társasházakban), hogy oda sokan úgy költöznek be, hogy gyerekcsinálással szereznek rá pénzt az adófizetőktől. A baj csak az, hogy ilyen formában minden hülye csinál gyereket, az olyan is, aki hasonlóképpen keletkezett. Magyarul, fingja nincs róla, hogy milyen felelősséggel jár a gyerek és mennyi tudással kell hozzá rendelkezni. Normális ember valóban nem tud örülni, ha valamelyik paraszt gyereke mindennap visong, mert szereti a saját hangját, a faszarc apja meg titokban vigyorog, hogy ez mennyire bosszantja a szomszédokat. Ugyanaz, mint a kutyás agysebészek, akik otthon hagyják a dögöt ugatni, hiszen nem zavar az senkit, csak a szomszédokat. És milyen vicces, amikor később meglátja a kutyája széttaposott szarát, hogy na valamelyik bunkó beviszi a cipőjével mindenhova. Ja, ezek a magyar társas lények.

Dr Gregory House 2018.01.27. 19:07:29

Idős korodban valószínűleg lesz egy ugyanilyen hangos szomszédod és ugyanígy kurvára fog zavarni. Majd akkor megérted.

Tamáspatrik 2018.01.27. 21:57:03

Az élet zajos, az élet problémás, aki életellenes az végső soron fasiszta...

Ezzel nem azt mondom, hogy a konfliktus optimális módon oldódott meg.

zuulululu 2018.01.27. 22:26:05

Ez van, a panelokban ilyen az élet, gyerekek mozognak, tv szol, basszus üt, kutya ugat, wc zubog, fing a kádban visszhangzik, kloffolo remegeteti 3 emeltet, stb
Akinek nem tetszik huzzon el a panelbol l.

H?P? 2018.01.27. 22:34:35

@Admin Kapitány: " A gyerekek zajjal járnak, kivéve ha le vannak szíjazva. Nem lehet egy üres lakást alapul venni egy gyerekes család lakásához képest."

Leszarom mivel jarnak, senkinek nincs joga a masikat a lakasaban zavarni semmivel sem, se gyerekkel, se utvefuroval, se kutyaval. Egy panel lakasban, ahol mindenki tudja, mennyire jol terjednek a duborgo zajok kurvara nem kene senkinek sem rohangalnia.
Gondolom az ilyen TAHO BUNKO lenne a legjobban felhaborodva, ha O felette lako is hasonloan duborogne, es zavarna az elkenyeztetett hulye gyereket az alvasban.

zuulululu 2018.01.27. 22:38:43

@H?P?: "Leszarom mivel jarnak, senkinek nincs joga a masikat a lakasaban zavarni semmivel sem,"

Tévedsz, normál eletvitellel jaro zajok (ilyen a gyerekek szaladgálasa) nem számítanak zavarasnak, el kell fogadni. Ha nem, akkor le vagy tojva mint itt a néni.

H?P? 2018.01.28. 13:05:13

@zuulululu: A szaladgalas az 5 percenkenti eszelos duborges, KURVARA NEM normalis eletvitel egy beton tarsashazban. A normalis eletvitel az, hogy tekintettel vagyunk masokra, es csak ritkan nagyon idokolt esetben zavarjuk oket.

DarthVader 2018.01.28. 13:42:34

Elég nehéz itéletet mondani. Lányaim kertes házban nőtek fel falun, éjszaka max kutya vagy kakas zavarta őket. Egyetem alatt beköltöztek panelba. Panaszkodtak hogy az alattuk lakó autista állandóan gitározik. Egyszer éppen ott voltam, mire: hallod, most is veri. Hát, eléggé oda kellett figyelni hogy feltünjön. Ugyhogy elég szubjektív kit mi zavar. Még az is lehet hogy mind a két félnek igaza van:)

Terézágyú 2018.01.30. 07:34:52

"a gyerekem sokat futkosott a lakásban. A sok alatt legfeljebb napi 30-40 ide-oda futkosást kell érteni, mondjuk 4-5 órára elosztva. Igen, idegesítő, de messze nem kibírhatatlan."

Ja, ha te mondod.

A cigifüst sem kibírhatatlan - mondja a bagózó.
A szarnak nincsen szaga - mondja az, aki odaszarik a szoba közepére.

Vagy éppen: a szomszédod kéményéből dől a füst, mert eltüzeli a petpalackokat? Messze nem kibírhatatlan!!!!

Terézágyú 2018.01.30. 07:39:36

Hát kiváncsi volnék a pószter véleményére, ha egy népes gicány család költözne az alatta lévő lakásba. És mondjuk felszedné a parkettát, hogy eltüzelje - ahogy a városi legenda tartja. Vagy éppenséggel a pószter FELETT lévő lakásba költöznének...

Akkor mit mondana a pószter a "társasházban élés" elfogadásáról...????

Terézágyú 2018.01.30. 07:43:26

"Én magam empatikus embernek tartom, a problémákat próbálom megbeszélni."

Ja. Ez látszik a leveledből.

"ezt követően a másik szomszédot kezdte el folyamatosan baszogatni nyáron, hogy hangos a légkondija..."

És nem az?

Terézágyú 2018.01.30. 08:11:40

Ja és még erre:
"ezt követően a másik szomszédot kezdte el folyamatosan baszogatni nyáron, hogy hangos a légkondija..."

Nos, nekem egy tucatnyian mondták már, akik hozzám jöttek, hogy hangos a számítógépem ventillátora, miért nem cseréltetem ki, veszek egy másikat, halkabbat, nem igaz, hogy ilyen zúgásban ülsz egész nap, stb.
Érdekes, hogy ugyanezen ismerőseim, amikor panaszkodtam nekik ilyesmire, hogy "hangos a szomszédom ilyen-olyan berendezése, éjjel is, nem tudok tőle aludni", akkor kapásból rávágták, hogy "áááá, nem is hangos, ne figyelj oda, ne is törődj vele, ilyen a társasházi élet" és hasonló szövegek...

Most akkor hogy is van ez?????

MEDVE1978 2018.02.05. 21:17:56

No, mivel ez az én posztom - de nem vettem észre, hogy megjelent - reagálok néhány dologra.
1. Gyerek hétköznap pontosan reggel van egy órát otthon felkelés után - mert utána megy óvodába - haza legkorábban fél hat, hatkor ér. Utána se rohangál, maximum fürdés előtt és után, nyolc körül. Kilencre már mindig mese és utána alszik. Hétvégén van többet otthon, olyankor fordulhat elő, hogy végigrohan egy-kétszer.
2. Légkondis, locsolóvizes sztori: az erkélyek úgy vannak megoldva, hogy nem a nyakába csöpög. Legfeljebb a korlátját tudja eltalálni és onnan egy-két csepp az erkélyére menni. A légkondi nem különösebben hangos (a szomszédé se, akit elkezdett cseszegetni). Kooperatív voltam, az asszony vett a virág alá tálcát, miután az alsószomszéd szólt, illetve vödör van a légkondivíz alatt.
3. A székek, asztal alján filc van, hogy ne legyen hangos, ha kihúzzuk.
4. Letettünk 3 szőnyeget, illetve - még az egész elején, amikor még beszélőviszony volt - legalább tízszer beszéltem újra és újra a szomszéddal. Azzal nem nagyon lehet mit kezdeni, ha valaki csak azt hajtogatja, hogy hangos vagy. Aktív, egészséges kisgyereket nem lehet leláncolni. Ha lehet így is kivisszük játszótérre vagy kirándulni, nem poénból ülünk otthon. Ezt mind a tízszer elmondtam szépen lassan, megmutattam a szőnyegeket.
5. 100 kilóval ugrálás. Bizony, ekkor már nekem is elszállt az agyam. Viszont amikor artikulátlanul ordítva szidják a kurva anyádat egy szinttel lejjebb, már sokadszorra, akkor egy idő után már egy kicsit eleged lesz belőle.

Captain Admin · http://szomszedhaboru.blog.hu 2018.02.06. 11:13:23

@MEDVE1978: gondolom az ugrálásod miatt, de a szavazók hajszálnyival téged tartanak inkább szomszédbosszantónak. :) Talán még nem is volt ilyen a levelet írók között! :D Kitalálok már valami díjat tényleg. :D

Ha igaz amit leírtál, szerintem bőven belefér a normális társasházi együttélés írott és íratlan szabályaiba az, ahogyan éltek. Egy gyerektől nem lehet elvárni, hogy ugyanannyi hanggal járjon a lakásban tartózkodása, mint ha nem is lenne ott. Ez a nyugdíjasokat szokta különösen zavarni. Elkerülhetetlen, hogy a szomszédok hallatnak magukról így vagy úgy.

2018.02.07. 12:26:51

A konfliktuskezeléshez egyetlen szó is elég: "Pofánbasszalak?!" mindezt úgy h 190 centivel, bőven 100 kg fölött és megugráltatva jobb vállunkat, mintha már indula is a maflás. Mindig beválik.